Wednesday, January 27, 2010

Syuhada Tak Nak Belajar Berjalan

Pening aku memikirkan ttg syuhada ni...budak2 lain yang seusia dia dah pandai berjalan...

tp syuhada tak pandai lagi...

bukannya saya tak ajar dia berjalan...tp bila kita pimpin tangannya nak berjalan, dia lembikkan badan n kaki dia...

apa yang patut saya lakukan...

bila org tnya syuhada dah pandai jalan ker belum...

apa jawapan yang perlu saya berikan...

saya tak malu dgn syuhada...

tp pandangan org terhadap syuhada...

tp bila bagi stroller, kete, laju jer dia tolak...

tp bila lepaskan jer, dia terus duduk...

kadang2 aku terasa hati gak, bila org beza2kan syuhada dgn budak2 lain...

tp apa yang mampu aku lakukan...

pagi2 aku bawak syuhada pijak embun (petua org kg)

tp klu ikutkan petua org tua2 macam2 mereka berikan...

kenapa syuhada, apa yang tak cukup lagi...

ibu th syuhada anak yang baik, kuat...syuhada boleh lakukan...

ni la syuhada...
sekarang stroller ni tempat dia tolak jer...
tak nak naik pun...

klu dia nak berjalan kuar, saya bagi dia pust to walk ni...
ok jer dia berjalan...
tak ada masalah...
laju jer dia...




ni 1 lagi permaianan syuhada...
petang2 saya akan bagi dia tolak kereta sorong dia ni...
mungkin salah 1 cara saya nak kuatkan kaki dia...


pust to walk..
ada tanya doc hal ni...
doc cakap tak ada masalah sbb dia berjalan walaupun pegang benda...
bukan tak berjalan langsung...
mungkin belum tiba masanya dia nak berjalan...
mungkin benar, sbb dia ni macam takut2 nak berjalan...
p/s : syuhada jgn buat ibu susah hati macam ni..ibu sayangkan syuhada...ayah pun sayangkan syuhada...kami semua sayangkan syuhada...syuhada kena kuat...ibu akan bantu mana yang termampu...

10 comments:

Hanna said...

xpe,jgn risau..baby ada tahap perkembangan masing2 yg berbeza..as long dia boleh gerakkan kaki dia,itu x jd masalah..jgn risau ye,mgkn syuhada berkebolehan benda lain..u go girl!

Marsha said...

Salam. Ibu syuhada, jgn risau...syuhada bleh jalan. Cuma mybe syuhada belum yakin sepenuhnya. Dulu anak sy pun mcm syuhada, anak sy xyakin sbb bila jatuh dia akan sakit. Last2 dia jalan kat umah nenek dia sbb ade karpet..jatuh tp xsakit..hehe. Lps tu dia trus yakin nak berjalan tanpa bantuan. Sabar ye...xlama lagi syuhada mesti yakin.

My Little Princess said...

hanna...

tak tau la hanna..
mudah2an dalam masa terdekat ni syuhada boleh berjalan...
jalan 2-3 langkah pun jadilah untuk sedapkan hati ibu dia ni...

My Little Princess said...

marsha...

kena letak carpet la kt umah saya ni kot kan...
hehehe...
dah tak tau nak beli maianan apa supaya dia berjalan cepat...
tp mungkin sbb syuhada ni dimanjakan sgt kot...

Bonda Danish said...

pukui la ngan ikan uteng..hhehehhe

wansteddy said...

jgn risaukan perkembangan anak sebab mmg semua baby xsama perkembangannya. anak saya 1tahun 3bulan barulah berjalan! tu pn on off. betul2 dia boleh berjalan sndri 1tahun6bulan. lg lama. smpikn doc buatkn apoimen susulan in case bb ada mslh.

ps; kdg2 bb ni suka buat kita kagum. tiba2 je nnt dia surprisekan ibunya. siap brlari lagi :)

My Little Princess said...

wansteddy..

harap2 macamtu la...
masih tggu berita mgembirakan ni...

jijasakura said...

sabar ek dik..tak per..setiap budak perkembangannya lain2...ada yg lambat jalan tapi cepat cakap..apa pun yang paling penting biar anak kita tu sihat..:)

My Little Princess said...

bonda danish..

dah locak ikan uteng dah...
tp ikan uteng kocin nyer...

My Little Princess said...

jijasakura...

macamtu la kak...
tp sekarang bila kita pegang tangannya, dia dah leh berjalan...
tp bila lepaskan, dia duduk...
mungkin dia tkt tu...